WUS Award

WUS Award

Since 2016, the German committee of World University Service (WUS) honors graduates at German universities – from all scientific areas – who have dealt with one of the following topics of the Sustainable Development Goals (SDGs) of the Agenda 2030 of the United Nations in their final theses:

  • Education for Sustainable Development
  • Global Learning
  • Human Right to Education
  • Migration/Asylum (till 2020)

The prize is embedded in the National German Action Plan for the World Action Plan for Education for Sustainable Development (ESD) and is donated by the former Herder Club, Dresden.

An independent jury decides on the awarding of the prize and the winner will be honoured at a ceremony. The submitted works can be published in the e-library of the WUS Website.

The red button leads to the e-library of the submitted theses of the last years on our German website. Enjoy browsing and reading!

 

Award winners for the years 2016-2021

Here we would like to honour all the winners of the WUS-Award for the years 2016 to 2021

2021 - Patrick Ngapgou Donfack

 

Eine Schätzung der optimalen CO2-Steuer mit dem DICE-Modell

Autor: Ngapgou Donfack, Patrick
Jahr: 2020
Bergische Universität Wuppertal

Bachelorarbeit, Fachbereich Mathematik und Naturwissenschaften, 76 Seiten, dt.

weiterlesen

2021 - Timo Graffe

 

Climate Escape. Planung, Durchführung und Reflexion eines Schülerlabors zur Physik des Klimawandels für die Sekundarstufe I

Autor: Graffe, Timo
Jahr: 2020
Johannes Gutenberg-Universität Mainz

Masterarbeit, Fachbereich Physik, 188 Seiten, dt.

weiterlesen

2020 - Laura Huber

 

Analysis of data collection and data evaluation for compliance with SDG 6

Autorin: Huber, Laura
Jahr: 2019
Technische Universität Darmstadt

Masterarbeit, Fachbereich Civil and Environmental Engineering, 189 Seiten, engl.

weiterlesen

2019 - Svenja Binz, Julia Mira Brennauer und Phil-Torben von Lueder

 

Urban agriculture in camp communities: New perspectives – Recommendations for action for community-based projects in the scope of urban agriculture in Palestinian refugee camps in Jordan

Autoren: Binz, Svenja; Brennauer, Julia Mira; von Lueder, Phil-Torben

Jahr: 2018

Technischen Universität Berlin

Masterarbeit, Fachbereich Architektur, 428 Seiten, engl.

weiterlesen

2019 - Jennifer-Louise Robinson

 

Gemeinsam allein auf Tahriib. Wie somalische Menschen abseits legaler Wege mithilfe sozialer Netzwerke nach Deutschland kommen 

Autorin: Robinson, Jennifer-Louise 

Jahr: 2018 

Universität Osnabrück

Masterarbeit, Fachbereich Internationale Migration und Interkulturelle Beziehungen, 119 Seiten, dt.

weiterlesen

2018 - Miriam Bach und John-Martin Preuss

 

Solizentrum Lübeck. Eine Fallstudie über Widerstand und Solidarität in der Unterstützung von Migration 

Autoren: Bach, Miriam; Preuss, John-Martin 

Jahr: 2017 

Philipps-Universität Marburg 

Masterarbeit, Fachbereich Gesellschaftswissenschaften und Philosophie, 178 Seiten, dt.

weiterlesen

2017 - Andreas König

 

Stranded People – Connecting the dots. Landschaftsräumliche Perspektiven auf transsaharische Migrationsrouten 

Autor: König, Andreas 

Jahr: 2016 

Technische Universität Berlin 

Masterarbeit, Fachbereich Landschaftsarchitektur/Freiraumplanung, 169 Seiten, dt.

weiterlesen

2017 - Katharina Lipowsky

 

Triple Win durch zirkuläre Care-Migration? Eine qualitative Studie zur Perspektive vietnamesischer Pflegefachkräfte in der stationären Altenpflege in Deutschland 

Autorin: Lipowsky, Katharina 

Jahr: 2016 

Europa-Universität Viadrina 

Masterarbeit, Fachbereich Soziokulturelle Studien, 204 Seiten, dt.

weiterlesen

2016 - Nicole Schwabe

 

Die chilenische Studierendenbewegung 2011-2015 und die Konstruktion von Gegen-Hegemonie 

Autorin: Schwabe, Nicole 

Jahr: 2015 

Universität Bielefeld 

Masterarbeit, Fachbereich Abteilung Geschichtswissenschaft, 80 Seiten, dt. 

weiterlesen

2016 - Rosa Lynn Grave

 

Globales Lernen - Motivation und Weltverständnis von Bildungspraktiker*innen in Afrika und Asien

Autorin: Grave, Rosa Lynn 

Jahr: 2015 

Universität Hildesheim 

Masterarbeit, Studiengang Sozial- und Organisationspädagogik, 108 Seiten, dt.

weiterlesen